vineri, 18 noiembrie 2011

Decupaj din volumul de versuri Mezzoland

LIPSICK 

Adesea locuiesc într-un cub. 

Soarele intră printr-o fereastră pătrată,
se varsă pe un dreptunghi de masă şi iată
apa curge încet printr-un tub.

   Străzile au o formă în genere regulată,
   oamenii sunt în general simetrici.
   Un război, o boală, un tramvai, aici
   strică simetria  asta minunată.

Au un farmec ciudat pietrele scobite,
copacii arşi, femeile divorţate,
persoane vechi, cu maniere demodate,
pârâuri  mici, cu maluri fericite.

   Sunt şi eu o făclie demodată,
    un chibrit aprins de la capătul alb;
    când voi lumina în sfârşit mai puţin slab,

    va fi o explozie adevărată.

după care nu voi mai şti  face unghi
şi arderea mă va consuma,
cărbunele, ultima dată, stins, va lumina,
apoi se va desprinde din dreptunghi.

   Oricum, am început de mult să fumeg,
   unghiurile toate mi s-au uscat,
   o, rece alunec şi, ce păcat
   doar pedeapsa buzelor tale mă  ţine alb!

MOARTEA SIXTINA

A trecut Moartea pe lângă mine,
ca un tren încărcat, gemând de navetişti
(trenuri din acelea
care trec pe lângă gară
ca să oprească mai încolo,
în câmp,
ca să nu mai urce şi alţii
peste morţii cei vechi,
peste morţii cei foarte vechi,
pentru care Moartea a oprit în gară
şi cu o foarte, foarte foarte mică întârziere,
morţii care au urcat
mai de la capăt,
care stau confortabil -
nu s-ar mişca o palmă mai încolo!).
A trecut Moartea pe lângă mine,
nNimeni n-a tras semnalul de alarmă, ca să oprească,
să urc.
Atunci am tras semnalul,
(semnalul meu de alarmă ca un strigăt
în întunericul sălii de cinema,
la un film cu multă Moarte -
oameni plictisiţi
de ţăcănitul roţilor de tren ale Vieţii,
bucuroşi de sângele altora,
de sângele altora,
umbra sângelui umbrelor vii de pe ecran...)
Am alergat după ultimul vagon,
apoi după umbra ultimului vagon,
care întindea, ca un frate,
mâna, întinzându-se spre degetele mele întinse,
rupându-se de braţ, de umăr, de fuga mea
(Mai ţii minte Capela Sixtină,
mai ţii minte viaţa acelor mâini întinse?).
Piciorul mi-a alunecat
pe scara uscată pe vrejul uscat al vagonului,
din mers am prins bara uscată pe coaja uscată a vagonului,
privirea mi-a alunecat
de pe bara şlefuită
de atâtea şi atâtea şi atâtea şi atâtea priviri
care n-au fost în stare să prindă din merssSă urce
şi-au alunecat, vai,
sub roţile vagoanelor,
sub roţile Morţii,
fără să oprească,
fără să tragă cineva semnalul de alarmă,
şi atunci s-au trezit
tăvăliţi ca şi mine,
aruncaţi, printr-un nenorocit accident,
în nenoricita asta de Viaţă...
Ca pe tavanul coşcovit al unei Capele Sixtine!


SCURTCIRCUIT GREŞIT

Şi-atunci trenurile noastre s-au întâlnit undeva între
staţii                   
şi-atunci spaţiul a devenit brusc iarăşi ics-igrec-zet
nu mai eram doar un drum rectiliniu-uniform spre o cauză
iar conductorul care ne ceruse bilet
coborî ca să şteargă geamurile şi să ne vedem

Am plâns când te-am văzut cât de albă
am plâns eram curat şi-mi venea să ning cu flori
către tine să mă preling am îndrăznit încet înceeet
ca mierea lunii încet înceeet pe tulpinile dulci de nalbă

Ştiam că trenul tău vine dinspre Ics
şi trenul meu aleargă către Ics
că trenul meu vine dinspre Igrec
că trenul tău pleacă oricum spre Igrec
dar tot am coborât dulce clipă
ca tulpina de nalbă noaptea
o secundă eternă tu erai în sfârşit lângă mine şi erai
în acelaşi timp undeva undevaaa
cred c-ai vrut să ne luăm uşor de mână
cred c-ai vrut să ne luăm uşor de lume
dar ai început să plângi sau poate ploua cu tine
se întunecase în jurul tău cu împrejurul meu
pasul tău a călcat cred pe ceva -
am dus inima la mână apoi sângele singur singur
                                                               s-a oprit
apoi rana din frunte pe care călcaseşi
nu mai sângera...

Aveam gura plină-ochi de adjective
aveam ochii dilataţi până la urechi de-atâtea comparţii hazlii
un menuet fâlfâia din vârful elitrelor atât cât trebuie pe deasupra noastră -
două trenuri între două staţii între două ninsori -
un poem îmi deschidea acum buzele
cum împinge brutal iarba pământul primăvara
strângeam din dinţi
atunci i-am zis:
vremea e prea scurtă pentru adjective;
nu trebuia să vorbesc îmi venea poemul înapoi -
mâncasem prea multă poezie veche
mi-era ruşine cu duhoarea comparţiilor mele
metaforele izbeau ca pickamerul să-mi spargă dinţii

Iar tu ţi-ai întors privirea ta fără adjective
de la fereastră
ai observat atunci străinul şi umbra străinului care eram în faţa ta
în faţa ta era o fereastră care da
spre altă fereastră
străinul care eram eu la tine cu durere se uita

Atunci ai făcut semn şi vremea a reînceput tictactictactictac
iar conductorul care ne ceruse bilet
a murdărit geamurile la loc
trenul tău a întors capul şi a plecat înapoi spre Ics
trenul meu s-a pregătit s-o zbughească spre Igrec
şi fumul a coborât la loc peste foc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu